Kanada

Tak jsem se po dlouhé době dostal k tomu sem něco napsat. Stále plánuju sem zpětně doplnit pár zajímavých akcí, které jsem od jara podnikl – uvidím jak se mi to povede. Tenhle post píšu z paluby letadla společnosti Air Canada letícího do Calgary, takže musí být jasné o co jde. Zcela dobrovolně se potřetí vrhám na ‚týdenní výlet na kole‘  kanadskou divočinou – Transrockies Challenge 2008. Po zralé úvaze jsem přehodnotil plány absolvovat v jednom roce oba dva Transrockies podniky, tedy bikový etapák Transrockies Challenge a běžecký etapák Transrockies Run konající se v Coloradu, pouze týden po skončení bikového závodu v Kanadě. Připravenost na běh, logistické problémy, chybějící parťák na běžecký závod a potřebné množství dovolené jsou všechno důvody proč ne letos, ale třeba někdy jindy.
Plán mám teď následující: dva týdny bikování, chození po horách, sjíždění řek a určitě ještě něco navíc a pak týden vlastní závod. První dva týdny budeme u Toma Zídka v Canmore, což je asi 100km od Calgary. Čechokanaďan Tom je trenér kanadské biatlonové reprezentace a bývalý kanadský biatlonový reprezentant, elitní světový adventure závodník a hlavně hrozně fajn chlap – a teď aktuálně navíc šťastný otec. Vlastně ani nevím jestli se víc těším na závod nebo na Toma a – jak on říká – blbosti co spolu budeme dělat. Letím o dva dny dříve než jsem původně měl – v Canmore se tento víkend jede mistrovství světa ve 24 hodinovce (24 Hours of Adrenalin) a Tom jedoucí solo mě před týdnem požádal o support. Ani na chvíli jsem neváhal – takovou akci si jednoduše nemůžu nechat ujít. To co se díky tomu dělo teď posledních pár dnů mě ale málem zničilo – shánění nové letenky na poslední chvíli, balení po večerech (což jsem měl původně naplánované na tento vikend) a do toho práce. Nicméně všecho dopadlo a celá ta velká zábava může vypuknout.

Po příletu do Calgary se doufám shledám s taškou a kolem. Po kompletní ztrátě zavazadla před pár lety už asi nebudu nikdy úplně klidný, to že se při checkinu na na Ruzyni identifikační pásek s čárovým kódem z krabice trochu odlepoval mi taky moc nepřídává. V půl sedmé večer sednu na bus a před osmou budu v Canmore. Snad se mi povede dobře se vyspat, nerad bych při 24 hodinovce usnul dříve než Tom. V neděli odpoledne po závodě se vydám nalehko busem zpět na letiště do Calgary, vyzvednout přitétající Vildu (můj letošní Transrockies teammate) a Páju a půjčit auto, jehož rezervaci se mi změnit nepovedlo.
Zpětně přikládám pár fotek z cesty – u Islandu jsme byli kapitánem letadla upozorněni na úžasný výhled – údajně velmi vyjímečný díky časté oblačnosti.

Zprávy po dojetí: Krabice s kolem byla trochu sešlapaná, ale na první pohled bylo kolo v pořádku. Jedinou újmou, na kterou jsem přišel po sestavení, je lehce ohnutý zadní kotouč. Hůře dopadl angličan Mark se kterým jsem se seznámil v autobusu do Canmore. Mark měl zničený ráfek, kotouč a ohnutý rychloupínák přívěsného vozíku. Mark přišel před 2 týdny o práci a do nové nastupuje za 7 týdnů, tak se rozhodl přejet z Kanady (Banffu) do Mexika po Great Divide. Čeká ho tedy asi 4000km místy, kde má šanci nepotkat člověka i 5 dnů. Popřál jsem mu hodně štěstí – bude ho potřebovat.
Ozvu se asi zde asi až v pondělí se zprávammi z víkendové 24 hodinovky, myslím že v neděli už na to nemudu mít sílu a usnu. 

2008 GORE-TEX™ TransRockies Run – etapy

Na webu Transrockies Run se objevily detailní profily etap. Velmi zajímavé je procentuální vyjádření vzdálenosti v různých nadmořských výškách:
2130m – 2440m 3%
2440m – 2740m 31%
2740m – 3050m 28%
3050m – 3350m 27%
3350m – 3660m 10%
3660m – 3960m 1%
Tyto nadmořské výšky kladou vcelku nemalé nároky na přípravu. Budu se snažit toho co nejvíce naběhat v 1000+m a co se během roku povede jestě výše. S aklimatizací mi částečně pomůže bikový Transrockies Challenge, který běhu předchází (2 týdny) a pak samozřejmě pár dnů pobytu někde vysoko těsně před závodem.
Další zajímavá čísla jsou poměrné zastoupení různých běžeckých povrchů. Vypadá to vzhledem k minimu asfaltu velmi hezky:  
prašné a štěrkové cesty – 37%
neprojízdné stezky – 33%
pro čtyřkolky sjízdné stezky – 18%
asfalt – 12%
Další detaily včetně profilů jsou k nalezení zde.

Radost a trápení na sněhu


Včera jsem se vydal po stopách letního přeběhu Krkonoš. Jelikož jsem se do Krkonoš dostal až asi v 13:00 a bez naplánovaného transferu z Harrachova, rozhodl jsem se pouze pro část přeběhu. Auto jsem nechal v Horním Maršově a plánoval se vrátit autobusem z Pece. Jelikož jsem už přesně to samé vyzkoušel loni v zimě, věděl jsem do čeho jdu.

Vyrazil jsem bez sněžnic a návleků. Sněhu bylo zpočátku pomálu, až nad Horními Albeřicemi jsem se začal trochu bořit a pak už se to jen horšilo. Při stoupání na Pomezní hřeben jsem se občas bořil až po kolena a dávno si přestal vyndávat sníh zapadající do bot a za jazyk, protože bych to dělal po každém kroku. Na hřebenu se to trochu zlepšilo, přesto byl běh velmi náročný. Stoupaní za Pomezkami bylo snad úplně nejhorším místem, v 30cm rozbředlého rozšlapaného sněhu nešlo ani jít, natož běžet. K výraznému zlepšení došlo nad Jelenkou, kde mrzlo a sníh držel. Až na Sněžku to šlo parádně, navíc přicházející fronta a slunce spolu vytvářeli úžasnou podívanou.

Na liduprázdné Sněžce jsem se začal zajímat o to kdy mi jede z Pece autobus. Byl jsem v klidu, protože jsem věděl, že poslední jede až někdy o půl osmé, takže ten určitě stihnu. Dozvěděl jsem se, že jede jeden za 40 minut (18:10) a pak až ten poslední. Hnán představou více než hodinového čekání na autobus jsem vyrazil směr Pec. Vzhledem k tempu, boření se a únavě z předešlých 25 km byl seběh velmi vysilující – pohyboval jsem se okolo 85% max TF, což mi přišlo na závěr více než čtyřhodinového běhu docela dost. V lese pod Růžohorkami to bylo nepříjemně umrzlé, takže to nepřestalo být zajímavé až do Pece. Autobus jsem po seběhu trvajícím 34 minut stihl a vydýchávájící se jsem přemýšlel o tom jak si to příště lépe naplánuju.

Zimní bivak na Sněžce


Novější informace a rady/tipy jak v zimě bivakovat naleznete zde.

Před časem jsem tu psal, že na Sněžce už mi zbývá jen se v zimě vyspat. Po dlouhém odkládání konečně nastal vhodný okamžik, kdy byla chuť, zima a zároveň někdo podobně postižený, kdo do toho chtěl jít také – Syky. Po nedělním zkoušení sněžnic jsem rozhodl (i za Sykyho), že jsou sněžnice zbytečné. To se během výstupu z Pece nahoru ukázalo největším přehmatem téhle akce. Kromě několika málo vyfoukaných míst (vrchol Sněžky) se zde od neděle objevil místy až metr nového prašanu. Přestože jsme od stanice lanovky na Růžohorkách šli podle tyčí v neprošlapaném sněhu, občas se nám podařilo trefit zapadanou ušlapanou cestičku, takže jsme se bořili jen tak 20cm. To na svahu Sněžky už nic podobného nefungovalo – museli jsem se poprat s nafoukanými 50-100 cm sněhu. Občas došlo i na lezení po čtyřech a celý výstup, který celkem trval asi 3,5 hodiny, nám dal pořádně zabrat.
Nahoře bylo vcelku přijatelně (-9, žádná vichřice) a po nalezení vhodného závětrného místa na plošince za polskou boudou jsme o půl čtvrté rozbalili spacáky a karimatky a šli spát. Můj spacák (komfort -17, extrém -25) vcelku zafungoval, ale přesto jsem moc komfortně noc nestrávil. Do spacáku jsem vlezl jak jsem byl, jen jsem si sundal buty a bundu. Nohy byly úplně v pohodě (v to jsem nedoufal), ale díky mrazivému větru a nevhodné karimatce (samonafukovací; Sykyho setup s alumatkou a evazotkou se zdál být lepší) mě po těle moc teplo nebylo. Ruce, na které jsem trochu chabrus, jsem dokonce asi půl hodiny musel mít v rukavicích. Do východu slunce se mi povedlo asi na hodinku usnout, jinak jsem ten zbytek noci nad ránem strávil v takovém divném polospánku.

Parádní východ slunce s inverzí veškeré utrpení noci vynahradil. První fotky jsem udělal ze spacáku, pak mi to nedalo a vylezl jsem a šel se na tu nádheru podívat. Asi po půlhodině jsme se (po vyfocení se webkamerou na stanici lanovky) vydali ve vlastních stopách dolů. 
Co dál? Od loňska přemýšlím o několikanásobném výběhu na Sněžku s výsledným převýšením odpovídajícím Mount Everestu – tedy asi 10 krát Sněžka nahoru a dolů během jednoho dne. Vcelku ambiciozní akce, kterou bych si rád otestoval formu někdy v létě před Transrockies Run. Teď se ale chystám na zimní přeběh Krkonoš, který bych rád zvládnul během následujících dvou týdnu. A sněžnice si přece jen možná s sebou vezmu…
Dramatizaci této akce od Sykyho neleznete zde.

Sněžnice & běh

Tak jsem se konečně dostal k vyzkoušení jak dobře/špatně se běhá se sněžnicemi. Syky (www.treky.cz) mi půjčil jeho nové TSL 225, se kterými jsem už udělal několik zkušeností loni, nicméně vždy v pohorách. Po nasazení vypadalo vše ok, moje obava že se zadní upínací řemínek neudrží na/za jazykem boty a sklouzne nad něj (na nohu) se nepotvrdila. Řemínek tam ale držel tak tak za Salomoní šněrovací přezkou (viz první foto) a asi by se na to nešlo 100% spolehnout. Dodatečně jsem to na sucho zkoušel s jinými botami než  Salomon XA Pro 3D XCR a řemínek na jazyku nedržel, takže by bylo nutné řemínek nějak fixovat na místě (třeba přitažením k přednímu řemínku, což by zkomplikovalo nasazování/sundávání). 

Prvních pár kilometrů se mi běželo výborně. Tam kde by se člověk [při odrazu/dopadu] bořil získává se snežnicemi perfektní grip a minimální propad (tedy pokud běží po lehce ušlapaném sněhu – běh v hlubokém sněhu sněžnice značně zjednoduší, ale stejně to je spíše trénink síly). Jedinou malou nepříjemností bylo škrtání si sněžnicí o vnitřní kotníky. Stalo se mi to asi dvakrát a pouze při běhu v asi 50cm široké „stopě“ vyšlapané pěšími – stopa mě nutila došlapovat více v přímce než mi přišlo přirozené (a bezpečné pro kotníky). Toto se zdálo pro běh se sněžnicemi jako ten nejhorší terén. Pokud je stopa dostatečně hluboká, nejde běžet více zeširoka a pokud je široká méně než asi 1.5 šířky sněžnice, přestává být běh bez škobrtání a otloukání si kotníku možný. Rovněž došlapy pod úhlem (na kraj stopy – hrana hlubokého a ušlapaného sněhu) se snáší o poznání hůře než v pohorách, které kotník podrží a došlap je tak na rozdíl od maratonek víceméně vodorovný. 

Stoupání bylo velmi komfortní a prokluz minimální, při prudkých a dlouhých sebězích se bohužel objevil další problém. Při běhu z kopce nejde došlapovat úplně na paty (díky tomu kusu sněžnice za patou), došlapuje se spíše na celé chodidlo, což spolu s nulovým skluzem při dopadu způsobuje velmi nepříjemný tlak prstů (hlavně palců) na špičku boty. Čím je kopec prudší tím je to horší. Pod asi třetím kopcem jsem sněžnice sundal a dal je Lukášovi (v pohorách) a už si je nevzal zpět. V maratonkách a na vcelku ušlapaném sněhu jsem bilancoval – bez sněžnic jsem trochu pomalejší a občas se trochu bořím (a parkát si kvůli tomu lehce zvrtnu kotník – což bude problém hlavně s rostoucí únavou po pár hodinách běhu), ale cítím se o hodně volněji a z kopce [paradoxně] subjektivně rychleji a výrazně pohodlněji. Pokud bych se bořil více než těch pár cm nebo by byl led, pak by byly sněžnice jasnou volbou, takhle se ale cítím lépe bez nich. Jelikož už asi moc nenasněží, jsem rozhodnutý absolvovat zimní přeběh Krkonoš v maratonkách a pátrání po nějakém běžeckém modelu sněžnic odkládám na příští zimu.

Ještě jeden postřeh k TSL 225 – u auta se nám nepovedlo rozepnout přezky zadních řemínků na obou sněžnicích. Byli jsme dost nalehko a po západu teplota padala k -10, takže jsme měli ruce dost promrzlé, ale ačkoliv jsme se na přezkách vystřídali tak [asi díky sněhu uvnitř] nepovolily. Naštěstí šel řemínek povolit, takže šlo botu protáhnout. Cestou domů jsme se bavili tím, co všechno za situace by toto mohlo někomu v trošku extrémnějších podmínkách vyrobit.

Počasí bylo svým způsobem úžasné, mlha nevadila a sněhu je na hřebenech nejvíce za celou zimu – některé tyče jsou téměř celé pod sněhem – viz foto.

Zimní běh

Včera jsem se proběhl po mém oblíbeném krkonošském kolečku (Sněžka, Luční, Liščí). Podmínky pro běh jsou tam teď vynikající, sníh je vetšinou umrzlý a boří se jen minimálně. Od památníku obětem hor jsem se rozhlížel směrem k Dívčím kamenům a Vysokému kolu – tedy tam kudy poběžíme při plánovaném přeběhu Krkonoš (Horní Maršov -> Harrachov). Hodně záleží na podmínkách, ale nejradši bych to šel/běžel v nízkých běžeckých botách (s membránou), případně se sněžnicemi.

V pohorách (a sněžnicích) by to bylo o hodně pomalejší… V běžeckých botách to bude fofr, ze zimy strach nemám, z mokrých bot také ne – loni jsem asi půl trasy oběhl a až po Jelenku, kde jsem se začal propadat po kolena, jsem měl nohy v suchu. Jediné s čím si nejsem jistý je jak dobře to půjde v běžeckých botách se sněžnicemi. Je třeba vyzkoušet…

Přeběh Krkonoš

Další foto

Asi o půl šesté ráno jsme vyběhli z Horního Maršova směrem na Rýchorskou boudu a dále pak na po červéné a zelené směrem k Pomezkám. Na louce před Rýchorským křížem se nám nalevo otevřel pohled na Sněžku, která vypadala nepříjemně daleko. A to jsme věděli, že až se na ní dostaneme velikou oklikou přes Pomezky (asi 10 km daleko), nebude to ani v půlka trasy. Běželo se nám dobře, pouze při stoupání na Pomezní hřeben nás na pár místech brzdilo hledání průchodu bahnitými úseky. Nahoře na hřebenu jsme za běhu lehce posvačili a začali klesat na Pomezky. Po seběhu po zelené na Pomezky pozor – ocitáte se v Polsku, kousek za hraničním přechodem. Poté co jsme prostředkem silnice neohroženě proběhli hraničním přechodem, vyběhl za námi pohraničník a zavolal si nás zpět. Vilda bez dokladů chvíli čelil hrozbě sepisování protokolu a pokuty, nakonec jsme však byli propuštěni a ještě dlouhou se bavili jeho hláškou: „Co si myslíte? Že si takhle jen tak můžete pobíhat po horách“.
Z Pomezek jsme (dalších 25km) pokračovali po červené směr Jelenka, za kterou jsme na schodech vedoucích na Svorovou horu (1410m) poprvé vyrazně zpomalili do svižné chůze a udělali pár fotek. Na hřebenu jsme se opět rozeběhli a poté se vyškrábali na Sněžku. V nohách jsme podle Polaru měli 22km a nastoupných 1500m. Na vrcholu na nás čekali roztleskávačky od Vildy (Pája a Péťa), kterým jsme pomohli od čokolády a vody. Z 1.5 litru ionťáku na zádech mi jestě asi 3 deci zbývaly, takže jsem v té rychlosti ani vodu nedoplňoval (Vilda myslím také ne). Vyrazili jsme dál s tím, že je to na Špindlerovku kousek. S tím kouskem jsem se ale trochu seknul a navíc jsem úplně nepochopitelně odbočil lehce doprava hned za boudou dole pod Sněžkou. To že neběžíme po červené po hraně nad polským plesem ale klesáme do Polska jsem přes Vildovo pochybování o směru přiznal až asi po kilometru. Po návratu zpět jsme začali ukrajovat z nekonečných 11km (včetně těch 2 navíc) ke Špindlerovce. Slunce vystoupalo vysoko a přes příjemný vítr začalo být dost teplo. Zbytek vody jsem vypil a dopadla na mě krize, vlastně jediná ted den. Věděl jsem, že si jídlo ani gel s tou vyprahlostí a bez vody moc neužiju, a tak jsem se snažil moc na tu krizi nemyslet a běžet dál. Trochu jsem asi přestal myslet i na to že musím zdvihat nohy a párkrát škobrtnul a nakonec i si dokonce odřel koleno. Než jsme doběhli na Špindlerovku tak jsem tou krví trochu děsil protijdoucí turisty. Tam jsem si koleno umyl a po Cole jsme pokračovali směrem Dívčí kameny a Mužské kamemy. Při seběhu jsme posvačili a sbírali síly před posledním stoupíním na Vysoké Kolo (1506m), kde jsme na 4,5km nasbírali 400 výškových metrů. V závěru stoupání dostihla krize Vildu, který s ní pak víceméně objoval do konce. Kousek za Violíkem (1472m) jsem minuli metu 42km a pogratulovali si navzájem k tomu, že od teď je to ultramaraton.

Čekalo nás posledních asi 8km z kopce dolů, pouze za pramenem Labe se cesta na okamžik narovnala. Klikatá modrá z Pančavské Louky dolů na Krakonošobu snídani se vcelku dala, naopak finální 4km po asfaltu podél Mumlavy už nás moc nebavily. Moc jsem si ten asfalt v trail runningových Salomonech neužíval, ale únava a bolest ustupovala někam do pozadí tak jak jsme se blížili do cíle – k Mumlavským vodopádům. Byl jsem trochu překvapen jak dobře jsem se po 49km a 2100 nastoupaných metrech cítil. Nohy mě bolely, nicméně to byly unavené svaly, žádné bolavé klouby či namožené úpony. Přestože jsem neuvážlivě běžel v úplně nových botkách (Salomon XA Pro 3D), po puchýřích ani stopy. 

Měl jsem možnost vyzkoušet bežecký batoh Salomon XA Pro Packvest 15. Do batohu se v podstatě ustrojíte jako do krátké vestičky a po seřízení všech popruhů batoh drží absolutně perfektně a nijak při běhu neposkakuje. Můžu jen doporučit.

Sněžka na kole

Už dlouho mě lákalo zkusit Sněžku vyjet a sjet. Výjezd po té staré kostkaté silnici (Polská strana) není žadný problém (až na to že nás v poslední zatáčce pod vrcholem málem srazila Polka v Land Roveru!?), sjezd (na XC biku) podél řetězů (opět severní úbočí) je vcelku na hraně. Naročná místa  jsou uplný začátek (výsoký schod hned pod Polskou boudou a vcelku prudké klesání) a všechny zatáčky – většina z nich je poměrně ostrá a navíc v nich obvykle nechybí schod(y). V posledním rovném úseku (opojen tím, že se mi povedlo všechny zatáčky „proskákat“) jsem v té euforii výrazně polevil s koncentrací, což se mi ihned vymstilo letem přes řidítka. Naštěstí nic se mnou ani s kolem,  jen jsem si trochu narazil koleno. Lukášovi byla z toho focení nahoře zima, sjel to rychle a čekal dole, Vilda jel kousek za mnou a také se tam někde smotal a lehce si ostrouhal koleno.

Celé by to bylo o hodně jetelnější, kdybych si mohl dát níž sedlovku – můj XC posed není pro takovéhle kousky to pravé.
Co mi ještě chybí na Sněžce provést? V zimě se tam vyspat.

Půlmaraton

Tahle fotka trochu lže, tenhle úsměv mě přešel krátce po pátém km. Ale popořadě – byl jsem přemluven abych si dal Pardubický (Vinařský) půlmaraton. Věděl jsem, že to na mě bude hrozně rychlé, což mi zrovna nesedí. Ani v tréninku si moc netrpím na rychlé intervaly, takže se mi během celého roku téměř nepoštěstí běžet rychleji než 4:20 min/km. Bylo mi jasné, že tohle bude 21 km v o hodně ostřejším tempu. Na druhou stranu mě lákalo zjistit jak rychle to dám teď, kdy se běhání věnuji vážněji. Půlku jsem asi před 4 lety dvakrát běžel, nejlépe asi 1:45.

Vyrazil jsem vcelku ostře, hluboko pod 4 min/km. Běželo se mi vcelku dobře, ale začal jsem mít strach, že jsem to přepálil. Podezření se potvrdilo na 10 km metě, kterou jsem proběhl za 39 minut. To už jsem věděl, že to bude bolet. Tempo kolem 3:55 min/km jsem udržel až zhruba k 16 km, kde jsem začal vadnout. Zvláště poslední 2 km byly velkým utrpením, propadal jsem se až k 4:25 min/km. V závěru se mi ale povedlo trochu zrychlit abych se vešel do 1:25, což se mi povedlo a cílem jsem proběhl za 1:24:52. Asi bych se při lepším rozvržení tempa dostal ještě o minutku dvě dolů, ale i tak jsem byl spokojen.
Bylo to fajn, nicméně jsem si potvrdil, že mě to po asfaltu a takhle rychle nebaví, takže to bude zase za pořádně dlouho než se k něčemu podobnému znovu odhodlám. Výsledky

Transrockies Challenge 2004

8.-14.8.2004

Publikováno v časopise Velo.

Další foto

letos se konal již třetí ročník etapového závodu horských kol napříč Skalistými horami. tento rok podruhé za účasti borců z programcycle – za tým programcycle–sugoi startovali Lukáš Doktor Klezl a Pavel Skuri Richtr. závod dlouhý téměř 400mil (600km) s převýšením téměř 12 000 metrů potrápil účastníky v sedmi etapách, dlouhých od 55 do 105km v nadmořské výšce od 1400 do 2400m, s průměrně 2000 nastoupanými metry denně.

počasí, jak už je na Transrockies obvyklé, tento rok opět překvapilo. po prvním ročníku, kdy sněžilo, a druhém tropickém s hrozbou rozsáhlých lesních požárů bylo letošní TR opět zcela jiné – týden před závodem vytrvale pršelo, což proměnilo mnohé lesní cesty a zvláště single tracky v bahnivá koryta s až 50 metrů dlouhými kalužemi. pro Skuriho, letos na TR poprvé, bylo bláto velkým překvapením: „nemám bláto rád, takže jsem zezačátku opravdu trpěl. představte si, že jedete (nebo běžíte) 20km stále v 5 až 40cm hlubokém blátě! po 5km jste odkázán pouze na několik málo funkčních převodů, řetěz, jehož články nejdou rozpoznat, vbíhá do velké blátivé koule u středu, ze které ‚někde‘ dole opět vybíhá. k tomu si přidejte každých 10 minut brod ledově studenou vodou horských potoků a říček – na brody se pak člověk skoro těší – znamenají totiž výměnu bláta v tretrách za čistou vodu… u každého většího brodu člověk váhá, jestli má kolo omýt a namazat řetěz, nebo jestli budou bahenní koupele pokračovat.“ první tři dny, kdy poprchávalo a teplota byla vzdálená té obvyklé letní, byly opravdovou zkouškou připravenosti jezdců na nepříznivé podmínky. „největší krizi jsem měl třetí den, kdy to bylo první 2 hodiny za deště při asi 10°C stále z bláta do brodu a tak dokola. hrozně mi prochladly promočené ruce a nohy, po 30 metrovém brodu téměř po pás v ledové vodě na 30km jsem začal přemýšlet, jestli to pokud se počasí nezmění vydržím ještě další 4 dny. naštěstí však hned poté vylezlo zpoza mraků slunce a vydrželo tak až do konce závodu. utrpení třetího dne ale zdaleka nekončilo – na 40km jsme najeli na blátivou cestu, kde se bláto na kola lepilo takovým způsobem, že je po chvíli nešlo ani tlačit. nezbylo než těch 10 kilo bláta rukama setřít a hodit kolo na záda a jít dalších 7km (1,5 hod) pěšky. a to jsme před sebou měli stále ještě dalších 50km včetně dvou stoupání přes 2100m“, vzpomíná Skuri.

Doktor se letos zúčastnil TR podruhé: „oproti suchému loňsku to bylo o letos o hodně náročnější. člověk si to pořádně užije, když vstává každý den ráno v 6 hodin do tmy, venku hrozná zima a obouvá si mokré tretry, které prostě nemohly během těch 7 dnů vyschnout a obléká kalhoty s vložkou připomínající nasáklou houbu – v lepším případě čisté – to pokud se stanovalo poblíž potoka, kde si mohl člověk věci alespoň trochu vyprat. jednoduše ideální podmínky pro testování kol, oblečení a doplňků. velmi se nám osvědčily hlavně kraťasy sugoi, které spolehlivě fungovaly a zaručovaly komfort jaký jen extrémní podmínky dovolily. ne náhodou je vozilo kolem dvou třetin jezdců.“ pro Doktora je TR cenou zkušeností ohledně fungování kol a komponentů: „jel jsem na Morati HC 1.4 s vidlicí FOX float 100 rlc, Skuri na Kleinu Palomino, taktéž s vidlicí FOX. testovaný materiál splnil očekávání, kromě problémů s řazením, které se ale nevyhnuly nikomu, vše fungovalo bezchybně a my jsme se mohli plně soustředit na výkon. za celý závod jsme měli 3 defekty (píchnutí), opatrností při řazení v kritických situacích jsme se (spolu s velkou dávkou štěstí) vyhnuli jakýmkoli jinak velmi častým problémům – přetrhnutí řetězu a namotání přehazky. tyto problémy se letos nevyhnuly ani těm úplně nejlepším i přes velmi kvalitní technické zázemí. velkým překvapením pro mne byla výdrž brzdových destiček Hope Mini – celý závod jsme odjeli bez jejich výměny. většinou se ostatní neobešli bez alespoň jedné výměny. jezdci s V brake brzdami měnili špalky každý den a XTR špalky dokonce bikeshopu, jednomu ze sponzorů podniku a poskytovateli servisu, ke konci závodu došly. někteří zoufalí závodníci kupovali uprostřed divočiny nové XTR brzdy – jen kvůli špalkům!“
co se týče biků na TR, jednoznačně nejvíce zastoupenou značkou byl Rocky Mountain s modely ETS–x a Element. kola této garážové provenience z předměstí Vancouveru jistě nezapřely své kvality. mimochodem, na kolech Rocky Mountain Element jela i vítězná dvojice Karl Platt a Andreas Hestler. mezi ostatními značkami měli zastoupení Specialized, Santacruz, Norco, Maveric, Kona a Klein.
závod je opravdovou zkouškou všech závodníků. den začíná pestrou snídaní v 6 hodin v polním stanu, kdy se do sebe všichni snaží dostat co nejvíce energie v podobě jogurtů, pečiva, musli, hemenexu, párků, šunky, zeleniny i ovoce – je jasné, že správná výživa je při takto extrémní několikadenní zátěži velmi důležitá. během každé etapy byly 1 až 3 občerstvovačky, kde bylo možno doplnit chybějící zásoby jídla a pití. po dojetí pak bylo jedinou starostí umýt kolo (fronta na wapku někdy i 2 hodiny), umýt sebe (open air sprcha s přídělem 15 litrů studené vody na osobu – opět fronta) a vyprat oblečení na kolo. po večeři v 6 hodin už bylo do tmy jen velmi málo času na přípravu kola na další den a pak už jen zasloužený odpočinek – a tak stále dokola, 7 dní.
zajímavé je v této souvislosti srovnání závodů Trasrockies a Transalp. všichni účastníci obou podniků se shodli, že ač je TA delší a překonává větší převýšení, TR je náročnější. důvodů je mnoho: na TR nespíte v hotelích, kde vám vše uschne, nastoupáte méně ale jedete jen minimálně po zpevněných cestách, dále brody, bláto, divočina, minimální zázemí bez elektřiny atd.
„od půlky závodu začne optimismus, že už to přeci jen nějak zvládnete. ke konci však nastupuje čím dál větší únava a vyčerpání. cítil jsem, že ze sebe vydávám opravdu maximum a bylo to opravdu na hraně, nedovedu si představit, že by byl závod najednou prodloužen o další den. když jsem si ráno před poslední etapou balil věci a chystal se na závod, bolel mě snad každý sval a vůbec jsem si nebyl jistý, zda to dnes bude ještě o závodění. dokázali jsme se ale s Doktorem vyhecovat a i s jedním defektem jsme se poslední den posunuli o tři místa dopředu v celkovém pořadí. pocity při vjezdu do cíle v horském městečku Canmore, kde vás na hlavní ulici vítá několik stovek lidí, nejdou slovy popsat…“ vzpomíná Skuri na poslední dny závodu. pokud si chcete udělat představu o náročnosti závodu, dejte si 7 krát po sobě rallye sudety, kolo a sebe myjte v potoce a spěte ve stanu a alespoň částečně se přiblížíte k tomu, o čem je závod TR.
naši borci se na téměř identické (ale díky počasí o hodně náročnější) trati oproti loňsku zlepšili o 5 hodin (výsledný čas 37 hodin) a obsadili krásné 16. místo z 49 týmu.
takže – nevíte–li kam v příštím roce na svatební cestu (zdravíme čechokanaďana Toma Zídka a Carlyle), nebo chcete–li jet někam jen tak za romantikou, máte jedinečnou možnost.